Laksefiske i Skottland

Jeg ble invitert på laksefiske øst i Skottland med Loop Tackle Norge. Dette skulle være en samling for Loops nye team. I et nøytralt farget landskap, hvor alle husene er bygget av stein, ligger den lille landsbyen Aberlour. En særdeles koselig liten plass med om lag 900 innbyggere. Rett ved renner River Spey – en flott elv. Vi var stasjonert ved den nedre delen av Middle Spey, nærmere bestemt Lower Wester Elchies. Den første dagen bestod stort sett av reise og synfaring av elva.

Johnny viser oss elva.
Johnny viser oss elva.

Vi åpnet dag to med en skikkelig britisk frokost. Bacon, bønner, pølse og speilegg. You name it. Etter en kaffeslurk og noen minutters hvile for magen, tok det ikke lang tid før vi stod uniformert langs elvebredden. Med et tonn sommerfugler i magen stod jeg klar med tohåndsstanga. Jeg hadde riktig nok aldri kastet med en slik stang før, men fikk utrolig god hjelp av samtlige i gjengen. Det skulle ikke gå mange timene før den første fisket var landet. Min aller første laks var et faktum! Etter tre lakseløse dager i Bjerkreimselva i fjor sommer, var det deilig å kjenne stram line med en laks i andre enden. Gleden var overveldende, og jeg måtte bruke litt tid på å fordøye opplevelsen. Videre fulgte to laks den dagen.

Kai og Jaran prepper utstyr.
Kai og Jaran prepper utstyr.

Neste dag bestod av samme rutine. Frokost, deretter ut i vadebuksa. Hele dagen. Spey var snill med meg, og lot meg lande fire fisk i løpet av tida jeg brukte i elva. Jeg var i skyene. Ikke nok med at jeg var fornøyd med fisket. Jeg fikk også landet en såkalt springer. En springer er laks som kommer direkte fra havet. Disse er det litt mer krutt i enn keltene, som har vært i elva siden i fjor høst.

Undertegnede med doning på kroken. Foto: Ida Strømstad / Scanout.com
Undertegnede med en doning på kroken. Foto: Ida Strømstad / Scanout.com

Den tredje dagen gikk stort sett som dag to. Det ble tatt mye bilder og utrolig mye kul video av Scanout. Dette vil snart bli vist på Loop Tackle Norges blog, så følg med! I kveldingen besøkte vi den lokale puben The Mash Tun. Dersom du noen gang besøker Aberlour: Dra til The Mash Tun og kjøp deg en burger. Uten å være kjekkas, så vil jeg påstå at det er den beste burgeren jeg noen gang har satt tennene i.

Jeg vil takke Loop for en fantastisk reise og gleder meg stort til fremtidig samarbeid. Det er uten tvil at jeg skal tilbake til Skottland. Med fiskestang eller ei. Til slutt noen bilder fra oppholdet og en liten presentasjon av stedet vi bodde på og strekningen vi fisket.

Kai Finbråten i slaget.
Aberlour sentrum.
Undertegnedes partner i River Spey. Loop Cross S1 15″ #10 m/ Loop Evotec G4.
Kleine kelt.
Kleine kelt.
Legg igjen en kommentar

