Beretningen om Bjerkreimselva

Dette innlegget vil innholde mange bilder. Rett og slett fordi bilder som oftest forteller mer om tusen ord. Og jeg har ikke tenkt til å skrive tusen ord denne gangen. For om jeg skal skildre Bjerkreimselva med ord, blir ordforrådet mitt fattig. Maken til vakker natur har jeg ikke sett tidligere. Jeg har riktig nok hatt en del turer på fjellet og i skog og mark, men landskapet som omgir elva vil få enhver tysk turist til å sikle. Elva og landskapet jeg besøkte i helga som var, gjør en unggutt fra Østlandet skjelven.

Christoffer, Trond og Vidar.

Jeg ankom Sola flyplass på fredag formiddag. Med sekken stappet av fotoustyr, forventninger, laksefeber og en enhånds sjuerstang. Invitert av Rogalands sjøørretkonge, Christoffer Løvås. Noen kjenner han kanskje bedre som norboy2k på Youtube. Han lager nemlig en film om Bjerkreimselva gjennom hele sesongen, som vil inneholde både kjente og ukjente fjes.

Christoffer og Vidar ovenfor Spinnerihølen.

Siden jeg aldri har fisket laks før, og heller ikke sett en levende villaks, startet dagen med en innføring i hvordan laksefiske skal gjøres. Ved min side hadde jeg Trond Askildsen, som driver siden Sølvblank.no. Trond guidet meg og ga gode beskrivelser av elva. Takk, Trond! Etter ti timer med fiske og filming, tok vi en kjapp lur på 3,5 timer, før det bar ut til elva igjen.

Her tok jeg mine første skritt i en lakseelv.

Morgenfiske er min fiende. Som utpreget B-menneske er det et mareritt. Men siden håpet om å få en blank doning lå og banket i pannebrasken, så klarte jeg å karre meg opp. Med såre øyne kjørte vi den korte halvtimen til «Bjerken». Til tross for at klokka var halv fire på morgenen, var det allerede folk på plassen Christoffer hadde sett seg ut. Vi tok et par driv i elva, men bestemte oss kjapt for å dra til baken til sonen vi hadde fisket dagen før. Etter omlag 4-5 timers fiske, dro vi hjem igjen for nok en powernap på 3 timer. Ingen kjære mor når man er på laksefiske.

Christoffer forteller om Spinnerihølen.

Siden elva ikke hadde gitt noen avkastning, valgte vi å dra til sjøen. Til en av Christoffers favorittplasser når det kommer til sjøørret. Den er jo også blank, og en fantastisk fisk. Jeg ble lovet kilosfisk, og det stemte. Med god vind i ryggen, landet jeg min hittil peneste sjøørret. Grisesprek, feit, blank og fysen på å gjøre mange hopp. Det gleder hjertet til en Akershus-fisker.

Sjefen sjøl i sone 5.

Selv om vannstanden i Bjerkreimselva var på vei ned og det så dårlig ut for at det skulle bli laks på meg, så ville jeg ikke gi opp. Vi nifisket hele den siste dagen. Opp og ned elva. En ny høl etter den andre. Stille. Fangstrapporten til herr Solli var like blank som laksen selv. Det ble ingen heftige utras på meg denne gangen, dessverre. Men jeg lærte vanvittig mye i løpet av de tre dagene på Vestlandet. Det kommer jeg uansett til å ta med meg videre. Og dere vestlendingene: Dere er nok ikke kvitt meg enda. Fjeset mitt dukker nok opp ved Bjerkreimselva ved en senere anledning.

Som sagt: Et bilde forteller mer enn tusen ord.

Tusen takk for turen, Christoffer, og alt du lærte meg om laks- og sjøørretfiske.

Kristian / High Five Fishing

One thought on “Beretningen om Bjerkreimselva

Legg igjen en kommentar

