Popper – En syretripp for fiskere

I lang tid har 5 prosent av innholdet i slukskrinet bestått av «sikker fisk»-materiale, mens resten av innholdet har vært god gammeldags rust. Etter et aktivt mark- og jiggfiske fra min side, er kallenavnet mitt blant mine fiskevenner blitt «sikker fisk», noe jeg for all del har vært særdeles fornøyd med. I år har allikevel mye skole og dårlig timing gjort det vanskelig å opprettholde grunnlaget for dette kallenavnet, selv med de gamle sikre. Så fra tid til annen når ikke engang det sikre er sikkert, må man vandre nye veier – bare på pur faen, om det er lov å si. Dette resulterte en dag i at jeg måtte prøve noen av fjorårets salgsvarer fra Sverige; såkalte overflatewoblere – eller poppers. Selv om jeg ikke hadde hellet i nevneverdig grad med meg med popper, fortsatte jeg med å fiske med det – antagelig mest på grunn av at jeg var fantastisk lei av å sette meg fast i gamle fiskesnører, planter, steiner og – ikke minst – blodigler.

Popper på vei!

Popper er på mange måter som å fiske med flue – man slenger uti, drar inn snøret rykkvis og venter på at fisken skal bryte overflaten for å sluke agnet. I motsetning til vanlig tørrflue etter småharr, der fisken sluntrer opp mot overflaten og forsiktig suger i seg dagens snacks, skyter gjedda opp av vannet som en levende torpedo som skal ødelegge alt levende i flere meters omkrets! Nettopp et slikt tilfelle ble grunnlaget for min nye lidenskap i gjeddefisket; popper’n har endelig kommet seg ut av skrinet og funnet sin plass – i enden av snøret. En godt voksen gjedde på om lag 5 kilo slapp ut sin vrede på en 40-grams rød og gul popper, og det var fantastisk! Om den bommet eller om jeg var for ivrig er vanskelig å si, den satt iallfall ikke – kanskje like greit, med tanke på at jeg på grunn av mangel av snøre ikke ville greid å kjøre gjedda på forsvarlig måte.Nå er endelig ferien her, og med ny lidenskap for overflatefiske skal snøre på både haspel- og fluestang byttes øyeblikkelig!

Mer popper, mer flue, mer action!

Jonnis
High Five Fishing

Legg igjen en kommentar

